Většinu naší streetwear kolekce vyrábíme u dlouholetých partnerů v EU. Více o tom, jak probíhá výroba Horsefeathers streetwearu, do čeho se balí a co všechno tyto kousky absolvují, než se dostanou na prodejní pulty nebo do e-shopů, se dozvíš v následujícím rozhovoru. Na otázky nám odpoví hlavní designér, Pepe Šetele, který má v Horsefeathers na starosti koncept, design a vývoj kolekcí.
Ahoj Pepe, co všechno vlastně patří pod označení "streetwear"?
Pod tohle souhrnné označení zahrnujeme v podstatě všechno kromě snowboardových bund, kalhot a doplňků na snowboarding. To znamená, že se jedná o produkty od streetových bund až po ponožky a spodní prádlo. Největší část streetwearu ale tvoří mikiny, trička, dámské šaty a tílka.
Mohl bys nám popsat proces vzniku například takové mikiny od jejího designu až po její vystavení v obchodě / na eshopu?
Na úplném na začátku je koncept, neboli brief. S kolegy z obchodního oddělení a z marketingu řešíme, co bychom chtěli v kolekci mít, co by tam typově mělo být zastoupeno, jak by měl zhruba daný produkt vypadat a kolik by měl stát. Na základě tohoto briefu začne vznikat několik grafických návrhů. Ty se následně přehodnocují, až vznikne finální koncept, na kterém se všichni shodneme. Ten se pak začne vzorovat. Vzorování je vlastně tvorba prototypů. Vytvoří se několik prototypů, než se dospěje k tomu finálnímu, který je doladěn jak strihově, tak se všemi detaily, které má finální produkt mít. Vzorek se následně prezentuje našim odběratelům, kteří si na základě tohto vzorku objednají dostatečný počet kusů pro své online nebo kamenné shopy. My sesbíráme jejich objednávky a vše zadáme do výroby, ve které se zohlední všechny připomínky, které padly k předchozím vzorkům. Mikina se vyrobí a následně dodá našim odběratelům do obchodů.
Kde se Horsefeathers streetwear vyrábí?
Většinu streetwearové kolekce vyrábíme v Evropě, ale technicky náročnější funkční produkty, jako například bundy, se vyrábějí v Asii. Spoustu věcí vyrábíme i přímo u nás, v České republice. Je super, že tu pořád ještě existuje lokální textilní výroba. Pokud je to v našich silách, rádi jí vždycky podpoříme.
Proč se vlastně většina Horsefeathers streetwear kolekce vyrábí právě v EU?
Protože za prvé je zde stále dostatek výrobců, kteří jsou schopni tyto produkty vyrobit, a za druhé je to pro nás mnohem jednodušší a flexibilnější. Jsme také ve stejném časovém pásmu a to je oproti výrobě v Asii praktickou výhodou. Zároveň je pro nás hodně důležité, že to s sebou nese i výrazné snížení ekologické stopy, neboť nemusíme posílat balíky přes půl světa a tím zmenšujeme naši uhlíkovou stopu. Všechno máme vlastně za rohem a tak se například můžeme během hodiny sejít s výrobcem pásků, který sídlí pár kilometrů od naší plzeňské centrály. Je pak jednodušší řešit jakýkoliv problém přímo v dílně u výrobce a uspíšit tak celé vzorování.
Co se týče továren na výrobu streetwearu, jezdíš tam, jako hlavní designér, osobně?
Ano, za normálních okolností je to standard. Před lockdownem to fungovalo tak, že jsme se do všech továren, i do těch asijských, dostali minimálně dvakrát ročně. Spolupráce na dálku sice funguje, komunikace se dá přenést do online prostoru, ale to osobní setkání má vždy obrovskou výhodu. Nejen v tom smyslu, že se snadněji řeší některé technické výrobní problémy, ale také v tom, že se utužuje spolupráce s výrobcem. A pro nás, kreativce, to má také obrovský potenciál v tom smyslu, že přijdeme do fabriky, vidíme tam kopu nových technologií, kopu nových procesů a detailů, které se dají využít na naše produkty. S technology můžeme přímo na místě vymýšlet nejlepší postupy, jak doladit naše produkty. Je paráda mít tam člověka, se kterým rovnou probíráme technické detaily na bundě nebo mikině, a který se hned může vyjádřit k tomu, zda bude možné něco vyrobit a podobně. Takže pro vývoj produktů je obrovské plus mít možnost podívat se do fabriky osobně. A je velká škoda, že to teď nejde.
Jaké máte vztahy s výrobci a dodavateli?
S většinou našich dodavatelů máme vynikající vztahy, které v několika případech přerostly v přátelství. Takže se navštěvujeme i mimo pracovní povinnosti a to je obrovský benefit, který zde v Horsefeathers máme. S některými dodavateli máme spolupráci, která trvá již desítky let. Ty schůzky se pak nesou v úplně jiné rovině a je to opravdu velmi příjemné pracovat na společném projektu s lidmi, se kterými si máte co říct i mimo práci.
Do čeho se balí Horsefeathers streetwear?
Z důvodu ochrany produktů jej balíme do plastových obalů. Před časem jsme se na tyto obaly poměrně detailně zaměřili, protože po každé kolekci vidíme to obrovské množství plastů, které se spotřebuje pouze na balení a v podstatě nemá již žádné jiné využití. Málokdo ten obal pak používá ještě na něco jiného. Takže jsme se snažili najít nějaké chytré řešení, jak minimalizovat objem plastových obalů, a tím i dopad na životní prostředí. A vymysleli jsme několik různých vychytávek:
- Velikost obalů - zmenšování obalů tím, že se věci balí tak, aby byly skladnější a obal byl co nejmenší, aby z něj bylo méně odpadu.
- Recyklované sáčky z LDPE odpadu - využití recyklovaného odpadu z výroby LDPE obalů (low density polyethylen).
- Kompostovatelné P-life sáčky - zimní kolekci balíme do obalů s přidaným patentovaným P-life aditivem, které umožňuje plnou kompostovatelnost plastového obalu při absenci vzduchu. To je v podstatě klasický osud netříděného odpadu: popelářské auto ho odveze na skládku, kde se následně zasype zemí a tím dojde k zamezení přístupu vzduchu. Takto zasypaný obal s aditivem P-life se rozloží v průběhu desítek týdnů oproti klasickým obalům, kterým to trvá dlouhé desetiletí.
(Více se o P-life obalech se dozvíš zde https://www.horsefeathers.cz/clanek/108/p-life/ )
Vraťme se ještě k tomu LDPE odpadu. Je to vlastně plastový odpad, ze kterého se recyklací vyrobí další obaly, které pak využíváte na balení streetwearu?
Ano je to víceméně tak. Výrobce plastových obalů má po klasické výrobě poměrně vysoké množství odpadu z toho, jak se jedlotlivé obaly řežou. Jde o zbytky, odřezky a klasický odpad, který je vytříděný z tohoto Low density polyethylenu (LDPE). To se všechno smete na jednu hromadu, znovu se to roztaví a z tohoto odpadu se vytvoří nový zrecyklovaný polyetylén (plast), ze kterého my pak děláme obaly.
Je ve výrobě / balení / přepravě HF streetwearu do budoucna prostor na to, jak být ještě více udržitelnější?
Myslím si, že prostor tam je vždy. Dost to závisí na technologiích, například jako již zmíněný P-life nebo využití LDPE odpadu. Jsou to věci, které se objevují v posledních letech čím dál tím víc, a my na tom s výrobci poměrně intenzivně pracujeme a hledáme cesty, jak to ještě vylepšit a tím snížit náš dopad na životní prostředí. Každopádně, balení je pouze malou částí celého cyklu oblečení. V tomto smyslu mi jako nejúčinnější a nejefektivnější způsob, jak být citlivý vůči životnímu prostředí, přijde zvyšování životnosti oblečení tak, aby vydrželo co nejvíce sezón. Tak by se nemuselo hned vyhazovat a nahrazovat dalšími a dalšími kusy oblečení. To znamená investovat do kvality a do materiálů, které mají dostatečnou životnost. Prostor tam je obrovský, nedá se to urychlit skokem, ale jde to ruku v ruce s technologickým pokrokem.
TOP STREETWEAR PRODUKTY