„Všechno to začalo tím, že mi Halldór poslal zprávu s otázkou, jestli bych s ním nechtěl navrhnout bundu, na což jsem samozřejmě reagoval 'hell yeah'!“ říká Davíð Tausen Tryggvason alias MeatSoda. Davíð je islandsko-faerský umělec, který ve spolupráci s naším riderem Halldórem Helgasonem stojí za letošním designem „Snow shark“. Najdeš ho jak na Halldórově coach bundě, tak na našich mikinách, tričkách a čepicích. Chceš se dozvědět o vzniku tohoto designu a samotném umělci MeatSoda víc? Tak čti dál!
About MeatSoda
Ahoj Davíðe, na začátek se nám můžeš stručně představit, prosím?
Samozřejmě! Jmenuji se Davíð Tausen Tryggvason a jsem islandsko-faerský chlapík po třicítce. Rád si představuji, že kdybych byl dávný jeskynní muž, zanechával bych své rukopisy na skalách a kreslil bych příběhy velkých lovů, které jsem zažil. Ale pravděpodobně bych byl spíše ten poustevník, který žije mimo vesnici, vyřezává sochy prsních dam, obklopuje se strašidelnými lebkami a pokouší se vynalézt něco úplně zbytečného pro lidi z doby kamenné, jako například sluneční brýle.
Existuje nějaký příběh za pseudonymem 'MeatSoda'?
Vždy jsem byl fanouškem uměleckých jmen. Vidíme to často u metalových kapel a také někteří old school ilustrátoři a umělci ze starých dobrých punk a skate/surf scén měli podivná jména. Měl jsem spousty cool POGů a nálepek s podivnými kresbami, na kterých byla vždy nějaká libovolně zvolená jména, takže mi to připadalo přirozenější než psát pod kresby své vlastní jméno. A tak jsem jednoduše spojil dvě náhodná slova a voila! MeatSoda byl na světě.
Jak bys pár slovy popsal své umění?
Pravděpodobně bych ho popsal jako guláš old school punkového a skate umění, který je ovlivněný animacemi z 80. a 90. let.
Byl jsi vždy tím dítětem, které si ve škole neustále čmáralo nebo jak a kdy ses začal věnovat kreslení?
Nepamatuji si přesně, jak jsem se dostal ke kreslení, ale vždy mě to k němu táhlo. Už jako dítě jsem byl vystaven velkému množství skvělých uměleckých děl, takže mám pocit, že to bylo neodvratitelné. Komiksy, kreslené filmy, obaly CD-ček, plakáty, trička, nálepky a videohry. Později jsem se dostal k punku, rocku, metalu, hororům z 80. let a skate artu. A co se týče vkusu, tam někde jsem očividně přestal dál mentálně dospívat, haha.
Kdy ses dostal do bodu, že sis uvědomil: "Okej, tímhle se chci opravdu živit"?
Kamarád mě oslovil s otázkou, jestli bych nebyl ochoten animovat intro do hudebního videa, na kterém pracoval. To mě opravdu nadchlo. Bylo skvělé kreslit věci, které se použijí ve výjimečných projektech jiných lidí. Skladba byla skvělá, video bylo skvělé. Je úžasné tvořit něco, co chtějí jiní připojit ke své vlastní práci, k něčemu, z čeho jsou pravděpodobně oni sami nadšeni. Větší poctu si neumím ani představit! Stále přichází víc a víc práce a stále mám možnost dělat skvělé věci, tak proč nepokračovat v házení nápadů do pléna s očekáváním, co z toho se uchytí?
Kdo nebo co tě nejvíc inspiruje při tvé práci?
Může to být opravdu cokoli... Hudba, film, nějaké náhodné umělecké dílo, které mě osloví. Mou obrovskou inspirací byli ale vždycky moji kamarádi. Se všemi svými osobními projekty a s jejich neustálou podporou po všechny ty roky. Opravdu si nemyslím, že bych něco z toho dělal, když bych neměl své talentované kámoše, kterých jsem za poslední tři desetiletí nasbíral tolik, a navíc bez jakéhokoli přičinění z mé strany. Mám to já ale štěstí!
Spolupracoval si s různými značkami, hudebními skupinami atp. Když se ohlédneš zpět, se kterým projektem nebo collabem jsi i po delší době nejvíce spokojen nebo ti přináší největší radost?
Dobrá otázka! Myslím, že design Snow Shark byl pro mě určitým bodem růstu a přesně takovéto projekty jsou obvykle pak ty, které si pamatuji nejvíc. Dále to byla například kresba zombie satanského křižáka, která se mi opravdu líbí. Nebo ještě mural v jedné garážové posilovně. Co se týče fyzických rozměrů, je to zatím největší věc, kterou jsem kdy kreslil. Byla to pro mě obrovská výzva, ale nakonec to dopadlo skvěle. Nedávno jsem realizoval několik projektů, které také vynikají, jako například logo a animovanou sekvenci pro snowboardový film „We are losers 2“. Příští rok pak vyjdou další dva projekty, na které jsem také opravdu hrdý.
Teď pojďme přejít k tvému collabu s Halldórem Helgasonem. Design „Snow Shark“ se nachází na Halldórově coach bundě, na mikině, tričku a čepicích Horsefeathers. Jak tento banger design vlastně vznikl?
Všechno to začalo tím, že mi Halldór poslal zprávu s otázkou, jestli bych s ním nechtěl navrhnout bundu, na což jsem samozřejmě reagoval 'hell yeah'! Známe se už dlouho. Od začátku sledoval mé MeatSoda projekty. Jednou jsem už pro něj a našeho společného kamaráda něco kreslil. Halldór měl jednu starou oblíbenou bundu, černou coach bundu se skvělou bílou grafikou na zádech. Zkusili jsme tedy vymyslet něco cool v podobném duchu. Po nějakých 2-3 náčrtech jsme se docela rychle shodli na myšlence snow sharka (sněžného žraloka) a věci se začaly hýbat překvapivě rychle, protože jsme se všichni ztotožnili s designem. Nepamatuji si, jestli to bylo v nějakém starém skejtovém partu, ve kterém Halldór jezdil nebo jestli mi tu písničku pustil on, ale skladbu 'Fast as a Shark' od Acceptu jsem si vždy spojoval s Halldórem, takže samozřejmě musela být součástí. Úplně to tam sedlo! Byl jsem nadšený z toho, že jsem navrhl design na bundu, ale když mi kluci řekli, že ten design chtějí hodit na víc věcí ... člověče, byl to skvělý pocit!
Na čem momentálně pracuješ a jaké jsou tvé vize do budoucna?
Mám nějaká želízka v ohni, nějaké nedokončené a nějaké už hotové věci, které vyjdou během následujících měsíců/roku, které dopředu nechci prozrazovat. Také jsem přemýšlel nad tím, že bych začal tetovat, takže doufám, že se mi v blízké budoucnosti podaří, rozvíjet se i v této oblasti, ale do té doby se zaměřuji na studium pohyblivé grafiky, kreslení lebek a tvoření věcí pro lidi.
Jaké poselství by si chtěl předat začínajícím/aspirujícím umělcům?
Řekl bych, ať se nefixují na to, jak jejich díla momentálně vypadají, vždycky se lze zlepšit. Stávalo se mi, že jsem byl tak zaměřený na perfektní výsledek, že když moje skica nebyla podle mých představ, prostě jsem se na to vykašlal a nekreslil jsem i několik dní. Nebojte se inspirovat se jinými lidmi, případně je poprosit o rady a tipy. Nejlepší věcí na uměleckých scénách, ať už lokálních nebo mezinárodních, je množství inspirativních lidí, které v nich můžete najít. Nikde jinde nenajdete více lidí s podobným smýšlením jako máte vy, jako u společných koníčků nebo zájmů, které vás pohánějí dopředu. Tvoříme citem a skrze naše zkušenosti, a když se dva lidé sladí v tom, co se jim v rámci umění líbí, může to být jako setkání s dávno ztraceným sourozencem. Takže tvořte dál!